واژه های دارویی و درون مایه ها ی پزشکی در آثار عطار
نویسندگان
چکیده
عطار نیشابوری از شخصیت های معروف شعر، عرفان و تصوّف در قرن ششم و آغار قرن هفتم هجری است که با توجه به مستندات تاریخی، ادبی و پژوهشی به داروفروشی، داروسازی و طبابت هم اشتغال و اشتهار داشته است. طبابت در روزگاران پیشین بیش تر بر دو پایۀ گیاه درمانی و روان درمانی استوار بود، که نشانه های هر دو مورد در آثار عطار آشکار است. بنابه آثار موجود و نوشته های عطار شناسان، پدر عطار نیز به شغل عطاری مشغول بود و عطار این شغل را از پدر به ارث برده است. با توجه به وجود مفردات و گزاره های پزشکی در آثار منظوم و منثور وی، می توان استنباط کرد که این شاعر به دارو فروشی و پزشکی به سبک روزگار خویش اشتغال داشت. در این مقاله سعی شده است با توجه به مفردات گیاهی، گزاره های پزشکی و گیاهان دارویی به کار رفته در آثار مکتوب و مسلّم عطار، جایگاه عطاری و طبابت او بررسی و نشان داده شود که عطار به چه میزان و برای چه مقاصدی از مضامین، ترکیبات و اصطلاحات طبی و مفردات گیاهی سود جسته و تأثیر شغل عطاری در بیان این موضوعات چه قدر بوده است.
منابع مشابه
واژههای دارویی و درونمایههای پزشکی در آثار عطار
عطار نیشابوری از شخصیتهای معروف شعر، عرفان و تصوّف در قرن ششم و آغار قرن هفتم هجری است که با توجه به مستندات تاریخی، ادبی و پژوهشی به داروفروشی، داروسازی و طبابت هم اشتغال و اشتهار داشته است. طبابت در روزگاران پیشین بیشتر بر دو پایۀ گیاهدرمانی و رواندرمانی استوار بود، که نشانههای هر دو مورد در آثار عطار آشکار است. بنابه آثار موجود و نوشتههای عطارشناسان، پدر عطار نیز به شغل عطاری مشغ...
متن کاملتحلیل درون مایه ی آثار سیمین دانشور
درون مایه فکر اصلی و مسلط هر اثر ادبی است که موقعیت های داستان را به هم پیوند می دهد. با خوانش عمیق داستان، می توان به درک عمیق درون مایه دست یافت. درون مایه با موضوع متفاوت است. موضوع همان است که اثر حول محور آن می چرخد؛ اما درون مایه نوعی تفسیر بر موضوع است. چه تفسیر صریح و آشکار باشد و چه به طور ضمنی بیان شده باشد. درون مایه ی داستان همان است که نویسنده از تمامی تجربه ی به دست آمده می سازد. ...
استنباط واژگانی و یادگیری واژه ها: مقایسه ی تأثیر تمرین واژه ها و ارزشیابی پویای گروهی
هدف از این پژوهش مقایسهی تأثیر تمرین واژه و ارزشیابی پویای گروهی بر میزان واژهآموزی، از طریق استنباط واژگانی است. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، از میان دانشآموزان ترکزبان سه مدرسهی ابتدایی پسرانه در مناطق روستایی شهرستان ارومیه، ۴۲ فارسیآموز انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در سه گروه مساوی قرار داده شدند. چهار متن انتخاب شد که درمجموع حاوی ۲۰ کلمه ناآشنا بود. فراگیران روزی یک متن را خواند...
متن کاملدیالوگ در قرآن: گونه ها و درون مایه ها
قرآن کریم در عین حال که راهنمایی برای سعادت انسان است، کتابی به غایت ادبی نیز هست که زمینهها و اسرار ادب و بلاغتش دلایلی روشن بر اعجاز آن است. گفتگو یا دیالوگ یکی از عناصر ادبی است که قرآن به صورت خیرهکنندهای آن را بکار گرفته است. گفتگو در یک متن ادبی و بویژه داستانی، نقش حیات آفرینی را بر عهده دارد. کاربست این عنصر در قرآن باعث میشود تا خواننده با توجّه کامل و به صورت زنده، به صحنههایی دست...
متن کاملتطبیق درون مایه های استعلایی ادبیات امرسون و سعدی
در میان آثاری که شرق شناسان نوزده به ربان و ادبیات اروپا ترجمه و معرفی کرده اند آثار سعدی جایگاه ویژه ای دارند. رالف والدو امرسون شاعر استعلاگرای امریکایی نیز که از طریق هیمن ترجمه ها با آثار سعدی آشنا شده است. بسیاری از باورهای عارفانه و لاهوتی خود را در یعدی باز می بیند. ا. که مادی گرایی وظاهر پرستی زمانه خود را نمی پسندد شیفته اندیشه های سعدی و نگاه شرقی او به واقعیت زندگی می شود. و این شیفت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
کهن نامه ادب پارسیناشر: پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
ISSN 2383-0603
دوره 4
شماره 3 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023